Saturday, September 21, 2013

SYAHID ITU PILIHAN TUHAN

Bismillah.

SEBUAH NIKMAT.

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari nikmatKu, maka sesungguhnya azabku sangat pedih.”

(Surah Ibrahim : 7)

Saban hari kita bangun dan terdengar kicauan burung di awal pagi. Sungguh, awal mereka bertasbih memuji Tuhan. Antara kita dan burung, bukan siapa yang lebih hebat untuk terbang, dan bukan juga urusan tentang siapa yang lebih pintar, dan juga bukan siapa yang lebih sempurna. Tapi, siapa yang lebih bersyukur atas nikmat yang diberikan Sang Pencipta kepada dua makhluk ini. Bersyukurlah, Allah menganugerahkan kita nikmat yang tidak terhingga. Nikmat keselesaan dan kemewahan serta sebagainya.

Dalam kita bersenang-lenang dengan dunia sendiri. Ingatkah kita pada saudara seagama yang sengsara? Mereka yang bertarung nyawa menentang syaitan dunia. Ya. Dunia semakin sakit dan berdarah. Tapi ramai diantara kita hanya memandang dengan sebelah mata. Di saat saudara-saudara kita di Mesir, Palestin dan Syria bangga dengan jihad qital yang mereka lalui. Malulah kita yang bangga dengan jihad melawan hawa nafsu. Apakah sumbangan kita sesama saudara? Kirimlah doa dikala jasad tak mampu untuk turut serta.

"Ya. Cukup. Jika kamu bersabar dan bertakwa dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, nescaya Allah menolong kamu dengan lima ribu malaikat yang memakai tanda. Dan Allah tidak menjadikan pemberian bala bantuan itu melainkan sebagai khabar gembira bagi kemenanganmu, dan agar tenteram hatimu kerananya. Dan kemenanganmu itu hanyalah dari Allah yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana."

(Surah Ali Imran: Ayat 125-126)


UMMU NIDHAL.

Alhamdulillah. Pagi tadi aku berkesempatan untuk menghadiri sebuah ceramah berkaitan Syria dan Palestin di Mini Audi UIAM. Ada perkara yang membuatkan aku berfikir dalam. Tentang seseorang. Kehidupannya bermula dibumi Gaza. Melihat raut wajahnya sahaja kita mampu mentafsirkan bahawa dia seorang manusia yang punya tinggi iman. Dan pernah aku bertanya di dalam hati, akan adakah pada akhir zaman ini seorang wanita sehebat Khaulah Al-azwar? Sekental Nusaibah binti Ka’ab? Setabah Ummu Saad bin Muaz? Jawapannya, ya. Masih ada.. Beliaulah Maryam Muhammad Yusuf Farhaat yang dikenali sebagai Ummu Nidhal.

Apa istimewanya dia? Ummu Nidhal telah menghantar tiga orang anak lelakinya ke medan perang dan gembira atas kesyahidan mereka, bahkan menangis bila memikirkan tiba masanya nanti sudah tiada lagi anak untuk dihantar ke medan perang. Dia tidak peduli apakah dia tidak akan bertemu lagi dengan anak-anaknya buat selama-lamanya. Malah rela menanggung kepiluan hati seorang ibu demi mempertahankan bumi yang diberkati Allah Taala dari terus dijajah oleh Rejim Zionis. Bertitik tolak dari hal itulah beliau digelar sebagai Khansa’ Palestin.

Inilah Ummu Nidhal.. Nusaibah alaf 21..


SYAHID ITU PILIHAN TUHAN.

Cuba kita bayangkan, seandainya perkara yang sama berlaku di Malaysia. Apakah kita bersedia melaluinya? Barangkali kita tidak merasakan sakitnya apa-apa, kerana bukan kita yang mengangkat senjata. Tapi setidak-tidaknya, sedarkanlah diri bahawa ada banyak jiwa luka disana. Bukankah Nabi pernah bersabda,

"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman.”

(Riwayat Muslim)

Andai kita pakar dalam bidang media, sebarkanlah kebenaran dari situ. Jika kita punya banyak harta, sumbangkanlah buat mereka yang perlu. Dan kalau kita tahu untuk menulis, tulislah supaya banyak jiwa makin tahu. Sumbanglah apa sahaja, mengikut kemampuan diri kita masing-masing. Kerana yang sekecil-kecil perkara pastinya ada nilai disisi Tuhan kita.

Suatu ketika, seorang mujahidin berkata kepada beberapa krew misi di Syria.

“Jika kamu mahu syahid, kamu jalan di laluan itu.. Insya Allah, kamu akan syahid.”

Jeda. Kelu dan kaget mereka yang mendengar. Tak mampu untuk berkata apa-apa. Sebut sahaja tentang mati, mampu menggetarkan jiwa.

Dan sambung mujahidin tadi,

“Dalam hati kamu masih ada wahan..”

Apa itu wahan? Wahan itu cintakan dunia dan takut akan mati.. Begitulah, syahid itu bukan sebarangan. Tapi syahid itu pilihan Tuhan.. Sama-sama kita doakan saudara kita di Malaysia, Mesir, Palestin, Syria, Rohingya dan seluruh pelosok dunia.

Sabda Nabi s.a.w,


Barangsiapa yang tidak mengambil berat tentang urusan ummat Islam, maka bukanlah mereka dari kalangannya.

Wallahu'alam...

0 comments:

Post a Comment